درب اتوماتیک جزو درب هایی است که به صورت هوشمند باز و بسته می شوند. از این درب ها برای سهولت تردد و امنیت در پارکینگ ها استفاده می شود. عضو اصلی در ساخت درب پارکینگ اتوماتیک جک ها می باشند. جک های مورد استفاده در درب پارکینگ از مواد ، متریال و قطعات و موتور های مختلفی ساخته شده اند و در بازار عرضه می شوند . برای انتخاب بهترین جک درب پارکینگ نکته مهم ساختار موتور آن است که باید به آن توجه شود.برای آشنایی بیشتر در ادامه توضیحاتی مختصری از ساختار موتور جک الکترومکانیکی،جک هیدرولیکی و جک پنوماتیکی آورده شده است .
جک های الکترو مکانیک در واقع همان سیستم گیربکس مکانیکی میباشد که حرکت چرخشی را به حرکت خطی تبدیل می کند. مکانیزم حرکت این جک های بازویی رتو و چرخ دنده میباشد، رتور که داخل استاتور قرار دارد با خاصیت مغناطیسی حرکت میکند و چرخ دنده را میچرخاند. چرخ دنده می تواند از جنس برنجی و یا پلاستیکی باشد .چرخ دنده هم که به شفت گیربکس متصل است حرکت چرخشی را به میل ماردان منتقل میکند و آن را میچرخاند.میل ماردان مانند یک پیچ بزرگ عمل میکند و مهره ماردان را که مانند یک مهره بزرگ ولی ثابت( برون چرخش) است را به جلو و یا عقب میراند .شفت استیل جک نیز که متصل به مهره ماردان است با عقب و جلو رفتن مهره ماردان روی ماردان حرکت کرده و درب را باز و بسته میکند.
مایعات تقریبا تراکم ناپذیر هستند. این ویژگی سبب شده است که از مایعات به عنوان وسیله مناسبی برای تبدیل و انتقال کار استفاده شود. بنابراین میتوان از آنها برای طراحی ماشینهایی که در عین سادگی ، با نیروی محرک خیلی کم بتواند نیروی مقاوم فوق العاده زیادی را جابجا نماید، استفاده نمود. جک هیدرولیک وسیلهای است که در آن نیرویی بر روغن موجود در یک استوانه کوچک وارد میشود. این نیرو سبب میشود که روغن غیر قابل تراکم به استوانه بزرگ منتقل شود. روغن به پیستون استوانه بزرگ فشار میآورد و باعث بلند شدن بار روی استوانه (مثلا ماشین) میشود.
جک های هیدرولیکی برای ترددهای زیاد و درب های با وزن بالا استفاده می شود و یک برتری منحصر به فرد دارد آن هم این که در شهرهای سردسیری که جک های دیگر برای کارکرد مناسب مشکل دارند این جک که از روغن استفاده میکند بدون هیچ تغییر در عملکرد به کار خود ادامه می دهد، و تنها یک نوع ۲۲۰ ولت دارد. ایمنی درب های اتوماتیک هیدرولیکی بسیار بالاست و این سیستم در برابر فشار مقاوم است و اگر با قفل برقی همراه شود درصد نفوذ پذیری را برای افرادی که ریموت کنترل ندارند را به تقریبا صفر می رساند.
جک های پنوماتیکی از آنجایی که در هنگام باز و بسته کردن درب از هیچ موتوری استفاده نمی کند پس هنگام باز و بسته کردن درب بسیار بی سر و صدا عمل می کند. فقط زمانی که باد کمپرسور خالی شود، برای شارژ باد سر و صدا ایجاد می شود که به همین علت کمپرسور را داخل تابلو نصب میکنند تا این مشکل حل شود.
جک پنوماتیکی دارای قدرت کمی هستند. تقریبا هر لنگه در به وزن ۲۵۰ کیلوگرم قدرت دارند، ولی در عوض توانایی باز و بسته شدن در تعداد خیلی زیاد را در شبانه روز دارند.
بزرگ ترین ضعف آنها این است که نمی توانیم برنامه ریزی هایی نظیر کنترل سرعت ، ترمز ،برنامه کاربرد سنسور ها،تنظیم قدرت موتور و. .. را در آنها انجام دهیم.
یک سیستم درب پنوماتیکی علاوه بر جک از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است:
کمپرسور هوا، شیر پنوماتیکی برقی، سه راهی، بازوهای جک، قفل بادی
نوع خلاص کردن جک ها
ولتاژ مصرفی ( ۲۲۰ یا ۲۴ ولت)
دارا بودن خروجی برای قفل برقی
جنس چرخ دنده ها(فولادی یا پلاستیکی)
زاویه ی باز شونده ی درب ها (مثلآ ۱۰۰ یا ۱۲۰ درجه)
دارا بودن تایمر جهت بستن درب در صورت عمل نکردن ریموت کنترل
پشتیبانی از باطری بک آپ(در برخی از جک ها این امکان وجود ندارد)
برد قابل انطباق با تمام سیستم های RF IDeas و سیستم های پلاک خوان و BMS ساختمان
دو سرعته بودن برد برخی از جک ها(کم شدن سرعت در ابتدای باز و بسته شدن درب ها به دلیل کوبیده نشدن درب ها بر روی هم )
دارا بودن میکروسوییچ (درصورت عمل نکردن چشمی ها در هنگام برخورد درب با خودرو فشار وارده را تشخیص داده و درب را به صورت خود کار باز می کند)
جمع بندی
درب اتوماتیک بازویی نوعی درب پارکینگ پیشرفته و مدرن بحساب می آید که منبع تغذیه آن موتور جک بازویی می باشد و با قدرت برق کار می کند.کنترل این درب بوسیله چشمی های نصب شده روی دیوار یا توسط یک ریموت کنترل از راه دور صورت می گیرد. درصورت باز و بسته نشدن درب پارکینگ و یا خرابی موتور جک و هرکدام از قطعات درب اتوماتیک بازویی می توانید با پشتیبانی ایران فیدار تماس حاصل نمائید و با خیالی آسوده تعمیر درب اتوماتیک پارکینگ خود را به تکنسین های کارآزموده و مجرب ما بسپارید.